Slaap je genoeg?

Geplaatst door Gefeon - 20/06/11. In de categorieën: Algemeen, Behoefte of wens, Ritme

Als we niet voldoende slaap krijgen heeft dat, vrijwel onmerkbaar, veel nadelige effecten.  Door gebrek aan slaap, zelfs al is het maar een beetje, heb je minder energie en ben je minder alert. Je stemming lijdt eronder en het kost het je meer moeite om dingen te onthouden. Te weinig slaap verkort zelfs je levensduur en ondermijnt je gezondheid.

Als mensen elke nacht maar een uur meer zouden slapen zou onze westerse maatschappij veel gelukkiger en gezonder zijn.

Deze opvatting wordt gehuldigd door William Dement die zich al sinds 1950 bezighoudt met onderzoek naar slaap. De Westerse levensstijl wordt gekenmerkt door een chronisch slaaptekort. Mensen komen nogal gemakkelijk in de verleiding te weinig te slapen. Door elektrische verlichting kunnen we de dag verlengen. Mensen hebben een vol dagprogramma en willen ‘s- avonds nog van alles doen. We verleren om naar onze biologische klok te luisteren en voelen niet meer aan hoeveel slaap we nodig hebben.

hersengolven traag als je slaapt

langzame hersengolven tijdens slaap

Niet iedereen heeft evenveel slaap nodig. Er wordt vanuit gegaan dat de slaapbehoefte van de meeste mensen zo ongeveer tussen de 7 à 8 uur per etmaal ligt. Enkelen kunnen toe met minder uren, en sommigen hebben juist nog meer slaap nodig. Volgens Ysbrand van der Werf, een Nederlands  neurowetenschapper die onderzoek doet naar slaap, zijn de verschillen zelfs nog groter. “De een heeft genoeg aan vijf uur, de ander heeft er tien nodig. Er bestaat geen optimale slaapduur, en geen optimaal slaapmoment. Intussen zie je wel dat we bijna allemaal in hetzelfde stramien zitten van amper 7 uur slapen. Dat is geen goede ontwikkeling.’

William Dement heeft een schema gemaakt waarmee je voor jezelf kunt uitzoeken of je wel voldoende slaapt. Met dat schema kun je inzicht krijgen in hoe alert je bent. Gedurende de dag zou je score een 1 moeten zijn. Daarbij moet je er rekening mee houden dat de meeste mensen rond 9 uur ‘s-ochtends en rond 9 uur ‘s-avonds een piek hebben in alertheid. Terwijl rond 3 uur ‘s-middags de alertheid het laagst is.

Kijk hoe alert je bent op verschillende tijdstippen op een dag met behulp van de schaal hieronder. Wanneer je alertheid gedurende de dag onder 3 zakt is dat een indicatie dat je last hebt van een slaaptekort en meer slaap nodig hebt.

Meet je slaperigheid met de Stanford Sleepiness Scale (SSS)

Mate van slaperigheid cijfer
Je voelt je actief, vitaal, alert en klaarwakker. 1
Je functioneert goed, niet op je piek, maar alles gaat je goed af, je kunt je goed concentreren. 2
Je bent wakker, maar ontspannen. Je reageert maar niet volledig alert. 3
Licht slaperig, een beetje wazig. Je reageert getemperd. 4
Slaperig, niet echt erbij, je wordt trager en verliest interesse in wakker blijven. 5
Slaperig, dromerig, moeite om wakker te blijven de behoefte om te gaan liggen. 6
Je vecht niet meer tegen de slaap, je zult nu snel in slaap vallen. Je gedachten zijn niet meer samenhangend. 7
Je slaapt. X

lekker slapen

Tips voor als je meer wilt slapen.
  • Ga eerder naar bed en doe dat op een vast tijsdtip.
  • Neem voor je het licht uit doet de tijd om tot rust te komen. Stop ruim een half uur voor je gaat slapen met activiteiten als tv kijken, werken op de pc of andere dingen die je wakker houden.
  • Je kunt het beste een ritueel creëren waarbij je bijvoorbeeld bij gedimd licht nog een kop kruidenthee drinkt of naar rustige muziek luistert. Je zou ook kunnen gaan lezen, maar dan moet het boek niet te spannend zijn.
  • Als er nog van alles door je hoofd speelt, schrijf dat dan op voor de volgende dag, zodat je daar in bed niet nog over na hoeft liggen denken.
  • Ga naar bed met het idee dat nu gaan slapen betekent dat je morgen beter functioneert.

Comments are closed.